Общинска избирателна комисия Сливница


РЕШЕНИЕ
№ 93-МИ
Сливница, 28.03.2024

ОТНОСНО: Взимане на решение на основание чл. 42, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА във връзка с чл. 98 от Закона за противодействие на корупцията.

Общинска избирателна комисия Сливница

 

РЕШЕНИЕ
№ 93-МИ
Сливница, 28.03.2024 г.

 

ОТНОСНО: Взимане на решение на основание чл. 42, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА във връзка с чл. 98 от Закона за противодействие на корупцията.

 

В Общинска избирателна комисия – Сливница са постъпили, както следва: Писмо с изх. № КПИ-4553-2/25.03.24 г. на Комисия за противодействие на корупцията ведно с приложение към него Решение № 3273/19.03.2024 г. по адм.д. № 7080/2024 г. по описа на ВАС, VI-то отделение, Решение № 801/19.06.2023 г., постановено по адм.д. № 873/2022 г. по описа на Административен съд София-област, VII–ми състав и Решение № РС-18696-21-049/06.07.2022 г. на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество.

 

С Решение № РС-18696-21-049/06.07.2022 г. на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество се постановява конфликт на интереси на основание чл. 58, изр. първо, предл. четвърто ЗПКОНПИ (отм.) по отношение на кмета на община Сливница – Васко Стоилков.

 

Цитираното горе решение е било обжалвано по законоустановения ред пред компетентния административен съд. Решението на административния съд е било обжалвано пред Върховния административен съд. С Решение № 3273/19.03.2024 г. по адм.д. № 7080/2024 г. по описа на ВАС, VI-то отделение е оставено в сила Решение № РС-18696-21-049/06.07.2022 г. на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество. Решението на Върховния административен съд е влязло в законна сила на 19.03.2024 г.

 

Във връзка с посочените горе документи Общинска избирателна комисия – Сливница взе предвид, както следва.

 

В чл. 42, ал. 1 ЗМСМА са уредени хипотезите, при които пълномощията на кметовете се прекратяват предсрочно.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 42, ал. 1, т. 11 ЗМСМА предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета се извършва при влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за противодействие на корупцията. Забраните спрямо кметовете, по време на изпълнение на пълномощията им, са подробно изброени в императивната норма на чл. 41, ал. 1 ЗМСМА, а изискванията към кандидатите за кметове при кандидатирането им са уредени в Изборния кодекс. В нито един от тези нормативни актове няма забрана за изпълняване на длъжността или за кандидатиране и избиране за кмет, която да е свързана с наличието на влезли в сила актове за наличие на конфликт на интереси по смисъла на ЗПКОНПИ (отм.) в предшестващ мандат. Нещо повече - в ЗМСМА (чл. 41, ал. 3) е уредена процедурата при която в едномесечен срок от полагане на клетва, новоизбраният кмет следва да предприеме действия за прекратяването на дейностите, посочени в ал. 1 на чл. 41, при изпълнението на които може да възникне конфликт на интереси по време на мандата на кмета, т.е. законодателят е поставил изисквания към кметовете, свързани именно с упражняван мандат, а не за предходен такъв.

 

Доколкото нормата на чл. 42, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА предвижда предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета при влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по ЗПКОНПИ – отм., то следва да се имат предвид именно разпоредбите на този закон, уреждащи приложното поле и целите на закона – от една страна и от друга - определение на понятието „конфликт на интереси“. Съгласно чл. 52 ЗПКОНПИ (отм.): „Конфликт на интереси възниква, когато лице заемащо, висша публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или задълженията му по служба“. Именно този текст на закона дава отговор на поставения въпрос относно приложимостта на текста на чл. 42, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА в поставеното за разглеждане искане. Текстът е ясен – касае се за лице, което по време на заемане на висшата публична длъжност (безспорно е, че в тази категория попадат и кметовете) има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията и задълженията му по служба. От граматическа гледна точка използваното сегашно време, ведно с останалите изразни средства, потвърждават тезата, че следва да се касае за конфликт на интереси, който е възникнал по време на упражнявания мандат от кмета. Граматическото тълкуване на този текст също води до извода, че се касае за създаване на гаранции, чрез които да се предотвратят възможностите за кмета да бъде повлиян от частния си интерес, който е налице към момента на упражняване на мандата, при безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията му.

 

Законодателят еднозначно е използвал сегашно време при уредбата на въпросите, свързани с предсрочното прекратяване на пълномощията на кмет, на въпросите за противодействие на корупцията и конфликтите на интереси, което е следващо потвърждение на тезата, че следва да бъде подкрепено становище, според което разпоредбата на чл. 42, ал. 1, т. 11 ЗМСМА е неприложима в настоящия случай, тъй като актът за установяване на конфликт на интереси, въпреки че е влязъл в сила по време на упражняван мандат от кмет, е за нарушение, извършено по време на предходен мандат. Формалистичният подход, съгласно който релевантен за взимане на решение по чл. 42, ал. 4 ЗМСМА за прекратяване на пълномощията на кмет, е моментът на влизане в сила на акт за установяване на конфликт на интереси, който акт прогласява конфликт на интереси, настъпил по време на действието на предходен мандат на кмета на община Сливница, не намира опора в приложимото закононодателство – от една страна и от друга – в релевантната съдебна практика.

 

По отношение на Васко Стоилков, действащ като кмет на община Сливница, е установен конфликт на интереси с влязло в сила решение по ЗПКОНПИ (отм.), по времето на предходен негов мандат като кмет за периода от 2019 г. до 2023 г. и за нарушение, извършено през 2021 г., а не за текущия мандат, за който е встъпил в правомощия, считано от месец ноември 2023 г.

 

За пълнота на изложението следва да се добави, че съгласно Решение № 801/19.06.2023 г., постановено по адм.д. № 873/2022 г. по описа на Административен съд София-област, VII–ми състав Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество не е събрала доказателства, които да обосновават твърдението на същата Комисия, че са налице всички елементи от състава на конфликт на интереси по смисъла на чл. 52 ЗПКОНПИ (отм.) и в тази връзка решението за конфликт на интереси се отхвърля като незаконосъобразно.

 

С оглед изложеното по-горе и в срока по чл. 42, ал. 4 Закон за местното самоуправление и местната администрация и на основание чл. 87, ал. 1, т. 1 от ИК Общинска избирателна комисия Сливница

 

РЕШИ

        

             ОТКАЗВА  да прекрати предсрочно пълномощията на Васко Стоилков – кмет на Община Сливница за мандат 2023 – 2027 г. на основание чл. 42, ал. 1, т.11 от Закона за местното самоуправление и местната администрация във вр. с чл. 98 от Закона за противодействие на корупцията.

 

Решението може да се обжалва пред Административен съд София-област по реда на чл. 459 от ИК в седемдневен срок от обявяването му.

 

Решението се обявява на информационното табло на Общинската избирателна комисия – Сливница и се публикува на интернет страницата на комисията.

 

Председател: Даниел Емилов Александров

Секретар: Григор Методиев Григоров

* Публикувано на 28.03.2024 в 17:38 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930 

Решения

  • № 93-МИ / 28.03.2024

    относно: Взимане на решение на основание чл. 42, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА във връзка с чл. 98 от Закона за противодействие на корупцията.

  • № 92-МИ / 04.11.2023

    относно: Предаване на общинската администрация на книжа и материали, които не са предназначени за Централната избирателна комисия, от произведените избори за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г.

  • № 91-МИ / 04.11.2023

    относно: Предаване на „Информационно обслужване“ АД на устройствата за видеонаблюдение и видеозаснемане, използвани на произведените избори за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г.

всички решения